ROZCESTNÍK: Britské prázdniny (7) – York

A tak přijíždíme na poslední bod naší trasy, do Yorku. Domů sice letíme z Manchesteru, ale tam nás vlak doveze rovnou až na letiště, takže město si neužijeme. Člověk by tu potřeboval být rok… Ráno jsme jeli na nádraží taxíkem, opravdu to není drahé (a Franta má utrženou kšandu od báglu). Venkovské nádraží, spíš zastávka, má pěknou a čistou a funkční čekárnu, což je dobře, protože na rozloučenou venku parádně prší a fičí.

V Yorku si taxi bereme rovnou, na ubytování to máme daleko. Cena je zase velmi slušná (resp. taxíky budou asi stejně drahé jako v Praze, ale jízdenky na veřejnou dopravu jsou opravdu o hodně dražší). V hotýlku jsme brzo, ještě nemají připravený pokoj, ale bágly si u nich složit můžeme, dokonce nám je do večera vynesli nahoru, což není marné – tohle ubytování patří k těm titěrným, i schody do patra jsou uzoulinké tak, že jít po nich s velkým batohem vyžaduje precizní koordinaci.

Paní domácí povídala, že zítra má být slušně (teď poprchává a fouká). Prý ať se dneska projdeme někde pod střechou. Jdeme do železničního muzea. Je obrovské, za hodinu už mě bolí záda i nohy, sedám si. Franta chodí sám a úplně na mne zapomněl, marně ho zkouším dohonit aspoň mobilem (nechal mi na lavičce svůj batoh, tak se těžko můžu někam vydat).

Za další hodinu se mi ho podařilo zahlédnout a přihulákat. Nutně mi musí ukázat všechny ty úžasnosti, kvůli kterým se nevracel… Musím uznat, že to muzeum opravdu JE fantastické. Mají tam všechno od lokomotiv přes tabulky z nádraží a staré kufry a modely mašinek a železničářské uniformy a porcelán, na kterém se servírovalo v jídelních vozech, obrněný vlak, lokomotivu se dvěma parními kotli, která mohla bez otáčení jezdit oběma směry, obytný vagon královny Viktorie a… prostě všecko. Navíc spoustu informací, člověk se tu může opravdu hodně dozvědět, když chce a má chuť.

Nakonec přiměřeným násilím dosáhnu toho, že po necelých čtyřech hodinách odcházíme. Opravdu jsme neviděli zdaleka všecko. Jdeme si odpočinout do vyhlídkového autobusu, ale fouká to příliš, než aby se dalo sedět nahoře na otevřené střeše, tak si to moc neužijeme. Pak ještě krátká procházka centrem a hospoda.

Kouzelná hospoda (jako všechny tady přísně nekuřácká; nezdá se, že by to někomu vadilo), roztomilý týpek s vlněnou čepicí na hlavě tu hraje na piáno staré ragtimy. Podnik se jmenuje Three Legged Mare, což znamená Třínohá kobyla, ale na zdi mají vyvedeno vysvětlení, že tak se říkávalo šibenici ve tvaru trojnožky (se na ní dalo věšet jaksi efektivněji, více osob současně, že).

Bydlení v našem penzionu – pokoj je ještě menší než obvykle, do šatní skříně jsme museli nacpat všechny čtyři batohy, strašlivě překáželi i ty dva malé. Koupelna se skládá ze záchoda, s umyvadlem tak malým, že mám potíže se do něj trefit při čistění zubů, na konci navazuje maličký sprcháček.

Wifi mi tu z neznámých důvodů nejde (a to jsem 24znakové heslo zkoušela natypovat dvakrát). Ale televize je teda pěkná, plazmovka; přijde mi, že na ten prostůrek je předimenzovaná. Jednoduchá stahovací okna, Franta se zájmem zkoumá, jak fungují. Ovšem domácí jsou kouzelní, moc milí, vstřícní a ukecaní. Časná snídaně tady není problém.

Sobota je děs. Objevili jsme možnost jet parním vlakem do výletního města Scarborough na pobřeží, hodně nás to lákalo, ale zdálo se nám, že York bychom viděli jen tak letem světem a že je to škoda. Jenže ráno jsme zjistili, že město je úplně plné – ponejvíce japonští turisté a pak mraky místních, co přijeli na výprodeje. Davy jsou citelně horší než v Praze; to, co jsme neviděli včera, už dneska skrz lidi neuvidíme stejně. O focení nemluvě.

Jdeme na hrad. Je to přesně vzato zřícenina hradní věže (tj. původní pevnosti), může se dovnitř i nahoru, a je odtud pěkný výhled na město. Mladík, co prodává lístky, se ptá, odkud jsme. Stejně jako všichni ostatní reaguje, zná – prý v Praze už bylo hodně jeho známých a líbilo se jim tam. Taky se k nám chystá. Je moc příjemné to slyšet.

Pak se probíjíme zpět k Minsteru (tady se neříká katedrála, ale minster, což je označení pro ty nejstarší a nejvelkolepější církevní stavby). Je úžasný. Proti našim kostelům je to v britském nezvyk – vypadají na první pohled holé a chudé (chybí zejména obrazy a fresky). Když se člověk rozkouká, zjistí, že je takhle krásně vidět na různé architektonické detaily. Katedrálu opravují (už asi 50 let). Všude jsou ukázky, jak se dělají kamenické opravy, jak pracují skláři… Mají tu stabilní velkou huť a dělají workshopy pro mistry a učně historických řemesel z celé Británie.

Jdeme taky do podzemí, do krypty a „muzea“, kde jsou vysvětleny dějiny stavění katedrály s mnoha ukázkami z doby římské, normanské a středověku. Píšou tam, že cca v 60. letech minulého století zjistili, že jim katedrála padá – celá století se přistavovalo a zvětšovalo, ale základy zůstaly mělké. Celé podzemí je proto dnes jedna injektáž.

Asi nahoře začala bohoslužba, hrají varhany a v tom obrovském prostoru krásně rezonují. Musíme už jít, zítra čas nebude.

Jdeme se ještě jednou projít po hradbách. Je krásný večer, slunce svítí, skoro nefouká.

Ráno vstáváme v půl sedmé a přesouváme se do Manchesteru. Tohle je první vlak, který měl zpoždění, deset minut. Časovou rezervu máme pro jistotu obrovskou, ale stejně jsme si oddechli, když přijel. Letíme domů.

Do bytu vcházíme v sedm večer.

Další fotky najdete zde

Aktualizováno: 3.9.2010 — 23:11

49 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Zani, čtu ve skluzu. Ale nevadí. Moc se mi Tvoje zprávy z toulání líbily. A fotky ještě víc. 🙂 Mám dojem, že by se ti zamlouvala fotka katedrály, pořízená z rogala. 😉 Tak 50 m nad zemí, při západu slunce 😀 Ne, katedrála je nádherná. Jen se těžko hledá stanoviště, ze kterého by se vyfotila celá. (sun)

1. No jo, to máš, Aido, vlastně pravdu – já to tam jednou zahlídla (na netu), ale pak už jsem to pustila z hlavy… musím to zkouknout.

2. Milá Zano, ještě jsem chtěla říct, jak ráda jsem s tebou tyhle krásné kouty Británie procházela 🙂 Sice tu žiju, ale možná právě proto se moc nikam nedostanu – leda na víkendové zájezdy a to od nás do Skotska fakt není 🙂 A ono psát o tom, jak chodím nakupovat k Morissonům nebo co je nového na hlavní ulici (jediné a dost krátké 😀 ) v Oxtedu, není zrovna to pravé 🙂 Takže díky i této strany. Jinak v Bretani jsme byli, stejně jako na mnoha jiných místech Francie a vždy jsme se nějak domluvili, ač francouzsky umíme jen pár slov. Tak se toho nebojte a užijte si to i tam 🙂

3. Konečně jsem si krásně početla (a bohužel dočetla) v Zanině cestovním deníčku a také jsem si prohlédla fotky.
    Paráda, celý seriál byl skvělý, Zano (inlove) , cestuješ, fotíš a píšeš báječně. (y) Doufám, že se brzo zase někam vydáš. (wasntme) (nod) A já s Tebou – s Tebou totiž vždycky. 🙂

4. Zano, to byl opravdu bezvadny serial s fotkama primo zanovyma = krasnyma. 🙂 A s naladou. I to pochmurne pocasi nad Yorkem k tomu jaksi patrilo, rovnez prilezitostne mraky nad Skotskem. A obdivuju vase odhodlani a kondicku odslapat velke kusy cest bez ohledu na pocasi.

5. Hlásám, že v ZOO bylo báječně 🙂 , jen mám celý den poněkud zablokovaná záda, chjo. 🙁
    Ke čtení se asi dostanu až zítra. Přeju všem krásný večer. (h)

6. Nádherné fotky, výstižné a vtipné popisy. Jedním okem na Mapách a druhým okem čtu. Jako obvykle příjemně strávené chvíle se zaninými cestopisy a fotkami. Díky Zuzkóóó!

7. Zano, bylo to na sobotu vždycky moc pěkné počtení i pokoukání, huž se těším na další 🙂

1. Děsně se těším, že se zase obnoví Rádio Dede (a doufám, že mi bude fungovat 😛 ).

8. Zano, kdy už konečně vydáš ty své popisy cest s úža fotkami knižně? Přiřadila bych je k svým oblíbeným knížkám které mohu číst pořád když mi není nějak dobře na duši. Takhle si je budu s dovolením muset vytisknout v práci sama /doma nemám tiskárnu/ , protože do postele s počítačem také nemůžu. (h) (sun)

1. Marsko, a to netušíš, jak si je sama po čase užívám (potom, co vzápětí všecko zapomenu) 😛 .

1. Já už jsem si říkala, že krom toho, že jsi skvěle britské prázdniny sepsala pro Zvířetník, určitě si jednou (možná i víckrát 🙂 ) budeš gratulovat, jak to máš sama pro sebe den po dni pěkně zdokumentované. Psát si dovolenkový itinerář není tak docela od věci, někdy jsem to – jen heslovitě – dělala. A vzpomínám si, když se ještě dělaly papírové fotky, psala jsem na zadní stranu rok a místo dovolené + bližší popis té které fotky. Jenže jsem na to byla trochu lempl anebo některé snímky zůstaly ve foťáku, než se dofotil celý film – a pak se třeba po roce mudrovalo, co přesně to na té fotce je.
        A to hlavní, co jsem chtěla napsat, milá Zano, je, že zasloužíš 1 a hlubokou (bow) za celý britský seriál!

9. Zano, tohle byl bezvadný seriál. Povídání i fotky. Na některých místech, o kterých jsi psala, jsem byla a bylo moc zajímavé porovnávat moje vzpomínky s tím, co tam popisuješ. Krásně jsem si to ožívala a prožívala. Bohužel, byla jsem tam v „bezfoťákové“ době, takže fotečkama nemůžu sloužit, stejně jako v Normandii a Bretani. Škoda. Jen bych mohla ofotit fotky z různých průvodců a prospektů, co mám 🙂 😀 🙂
    Jo, Xerxová, jakpak je to vlastně s Jindřiškou, Jindrou a svátkem?
    Pro všechny případy přeju všecko nejkrásnější, horu zdraví (to všem) a pokud mám pravdu, tak ještě moc radosti se šikovným Vilíkem a hodnou a poslušnou Betynkou (no, to poslední, nevím, nevím).
    Všechno nejkrásnější všem slavícím.

1. Veram, jsem moc ráda, že jsme se takhle sešly. Škoda těch fotek – ráda bych si ty místa porovnala zase jinýma očima.
      No jo, Normandie a Bretaň….abych pravdu řekla, mne by ještě o kousek víc lákal jihovýchod Francie (Rhonne-Alpes, Dordogne…), ale jak píše Xerxová, problém je ta fránina. Já základy mám, na Anglii bych si s tím asi troufla, ale Francouzi jsou známý tím, že cizinec není našinec (punch)

10. Jé, to je škoda, že je konéééc! Já jsem chtěla celou knížku, bééé. A furt s tím Jiráskem, ten by akorát popisoval podsebití a fousatý hejtmany a konec by to nikdy nemělo. Zano, byl to překrásný text a nádherné fotky a budu se k nim vracet. Díky. (h)

1. Milá přítelkyně Baty,
      dovol, bych se za Tebe přilípla. Opravdu, Zaniny články o Anglii nemají chybku. Když tady je tolik psavých a vynikajícně psavých lidí! Jak mám potom sesmolit nějaký svůj canc?

Mimo:
      v countryradiu hlásali, že v Praze je krásně modro, Tak na oplátku ÚJM hlásí s klasikem: „Chč..e a ch..e …… a furt dokola.
      Včera jsem vybudovala u branky malou skalku, zavezla pískem a zeminou, osázela půdokryvkami a netřeskem. A dnes mistříček přes skalku hodil folii, nebo déšť všechnu zeminu vyplaví.

1. Jj, je tu nádherně. ne moc teplo, tak turisticky… Doufám, že to vydrží (sun) a že vave šla do tý ZOO 🙂

2. Éééé, Baty, já bych hned ještě pojezdila 😛 – a klidně bych i psala (rofl) .

A ty, Pitrýsku, nezlob a koukej něco sepsat. Znáš takovejch zajímavejch věcí a soukromničíš (inlove) .

11. Moc hezké, zano. Měla jsem dostat výlet do Anglie jako dárek k narozkám teď na podzim, ale z objektivních příčin to krachlo. Tak snad jindy a podívám se na to, co jsem obdivovala na tvých fotkách. 🙂

1. Jé, Matyldo! Halt jste si nadělili jinej dárek… Ale tu Británii bych ti fakt přála, snad na ni dojde příště (wave)

12. Ách jo, Zana naposled, to mě mrzí, vždycky jsem si to přes víkend užívala, včetně fotek. Všechny díly bezvadný, ale Skotsko, nad tím jsem snila nejvíc a k fotkám se vracím pořád. Hned bych se tam odstěhovala, ovšem mám podezření, že český důchod by mi asi k životu nevystačil. Zano, prosím tě, nemohla bys jet příští rok do Bretaně, to je další moje vysněná krajina?

1. Jó, to je nápad! (angel) Moc bych se přimlouvala za Bretaň Zaninýma očima. Co na to ctěná cestovatelka? :*

Je mi líto, že seriál končí. Byl skvělej. Díky, Zano! (inlove)

1. už jsme se Zanou o Bretani mluvily – mně se tam moc líbilo a dovolená tam vyjde mnohem levněji než v Británii. Ale při jejich typu cestování jsou hodně závislí na domluvě s místňáky (přeci jen výluky, zpoždění, změny ubytování, časů) … a ta fránina…
        Stejně si myslím, že to risknou (nod)
        Když tak vzpomínám na týdenní dovči – Bretaň, Wales, Cornwall, Skotsko… tak mi podezřela naskakuje Finrodův seznam Historična (wait) …

1. no až teď vrátíš průvodce Skotskem, tak ti rovnou můžu půjčit speciální podrobný průvodce Bretaní… Moc povedená publikace (a mapku taky můžu poskytnout, abys mohla jezdit prstíkem po mapě (rofl) )

My tak nějak přemýšlíme na příští rok na téma poloostrov Gargáno, Provance, kus Anglie a nebo Jizerky … Ale taky severoitalská jezera, i ten Balt… je ledaskde krásně a spousta míst k vidění…

1. Přesně – ono je svým způsobem jedno, kam jedeš. Krásný místa najdeš všude. Co Švýcarsko – to vás neláká? Krásný místa, bezva na domluvu (většina Švýcarů umí aspoň tři jazyky).
              Chichi, a kdo mi pojede do Francie tlumočit?
              Určitě se chci vrátit do Anglie a projet si jih (takhle o tom Cornwallu kdyby se ještě něco napsalo 😉 ) – ale to nechci dělat o prázdninách a Franta jindy nemůže, tak musíme počkat.

1. Švýcarsko jsme absolvovali s Xerdou a mlaďaskou a stanem před 9 lety… A nejvíc mně z té „švýcarské“ dovolené zaujalo Lucembursko. Skvělá krajina, skvělá turistická vybavenost (mají největší % turistických cest), krásná města, levný kemp… Ale i Luzern a Bernardino a Bern… mi z té dovči utkvěly v paměti

2. jih Anglie (najdeš v Rozcestníku) jsme absolvovali první týden prázdnin (místní je ještě neměli) – takže mimosezónní ceny a málo lidí – ani ta „profláknutá“ místa „konec světa“, hrad Tintagel … nebyly přelidněné. A v přírodě na turistických trasách jsme byli úplně sami…

13. Milá Zano, zase jsi mě dostala – hlavně s tím železničním muzeem! Tam bych měla vzít taťku! 🙂 Je to skvělý cestovatelský zápisník, stručný, vtipný a velmi výstižný (inlove)

1. Dede, to je geniální nápad. To se nutně musí líbit všem pánům bez rozdílu věku (a spoustě ženskejch taky).

14. Mávám všem z Prahy (wave) (h) . Zrovna řešíme, zda s Tádou do ZOO či ne, ale asi to riskneme, snad nezmokneme.
    Článek si nechám „napak“, milá Zano, a všechny fotky taky. Teď bych si to nevychutnala.
    Přeju všem krásný den! (h)

1. Rputi, to bylo prostě úžasný. A asi třikrát tak velký jako Technický muzeum v Praze – ovšem tady jen železniční tématika.
      Není mi jasný, jak to financujou – vstup je zdarma :O . Teda očekávají nějakej dobrovolnej příspěvek, ale určitě se najdou lidi, který nedaj nebo daj poměrně málo…
      Měli tam ceduli, že rekonstruujou Flying Scotsman (http://en.wikipedia.org/wiki/LNER_Class_A3_4472_Flying_Scotsman) a prosí o příspěvky (prý ještě 400 tis. liber 😛 ).

1. Zano, co já vím, tak Angláni mají ke svým železnicím velmi sentimetální vztah (Orient-expres apod). Oni byli na špici průmyslové revoluce a rozšiření železnice pro ni bylo rozhodujícím faktorem. I sama ta velikost muzea o tom svědčí.

15. hezkou sobotu všem Zvířetníkům a zvířátkům 🙂 těm, co dneska něco slaví, přeji vše nej nej (f) A těm, co potřebují pofoukat bolístko na těle či na duši, držím palečky, ať je brzy líp (h)

York je úžasné město. Měla jsem tu kliku, že jsme ho navštívili mimo sezónu a ve všední den. Takže davy turistů tam nebyly.

Dík za jiráskovskou cestovatelskou ságu (nod) bylo to moc pěkné sobotní ranní počteníčko (wave) Kam plánuješ výpravu na příští rok ??

1. Jj, strejda Jirásek … (blush) . Vlastně jsem si to tímhle moc pěkně zopakovala.
      A ty už víš, kam pojedete???

To ještě všichni spí, nebo co?
      Psala mi RenataE., narozeninová kytka pro Fallowu včera odešla, doufejme že i došla, tak doufejme (rose1) (h) .