ČLOVĚČINY: Doktor v Tunisu i u ultrazvuku – odpovědi na otázky z diskuse

V diskusi k oběma částem rozhovorů s MUDr Alexandrem Bartákem se vyskytly zajímavé dotazy. Odpovědi na ně najdete v této, poslední, části. V zájmu autenticity jsem otázky ponechala (až na jednu malou výjimku, kdy jsem velmi podobné otázky sloučila do jedné) v původním znění včetně diakritiky.

 

Zajímalo by mě, jak se vlastně dr. Bartákovi práce v odlehlé tuniské nemocnici přihodila, zda mezi místními našel i přátele a nakolik případně tato zkušenost ovlivnila jeho světonázor.

 

A.B.: Důvody pro práci v zahraničí jsou různé. Jsou lidé, kteří jedou do rozvojové země z potřeby pomáhat bližnímu, jiní tam jedou z touhy po dobrodružství, někteří si chtějí prostě vydělat peníze a někdo tam zase utíká, třeba před bývalou manželkou. Všechny ty důvody, krom snad toho prvního, jsou dobré a u mnohého se jich asi zkombinuje víc. Tak nějak to bylo i u mne. Mimoto jsem pár let pracovně strávených v exotické zemi považoval za normální součást profesní kariéry, asi pod vlivem jisté rodinné tradice. Sám jsem se narodil v Pekingu za jednoho ze služebních pobytů své matky. Proto, když jsem získal specializaci ve svém oboru, nechal jsem se z důvodů výše uvedených prodat tehdejším PZO Polytechna tuniskému ministerstvu zdravotnictví, které mne umístilo tam, kam potřebovalo.

Ještě na vysvětlenou, proč touhu pomáhat bližnímu nepovažuji za dobrý motiv k práci v exotické zemi: tento jediný totiž pravděpodobně svému nositeli přinese těžké zklamání. Lidé v zemích, kde vládnou jiné kultury, často vnímají tu dobročinnost a pomoc trochu jinak a nejsou za ni vděčni. Nebo aspoň ne tak, jak si představujeme my s našimi křesťanskými a humanistickými tradicemi…

To ostatně souvisí i s další částí otázky, zda jsem si našel přátele a jak zkušenost s touto kulturou ovlivnila můj světonázor. Měl jsem mezi zdejšími lidmi řadu známých, dobrých známých, s nimiž jsme se společensky stýkali a nazývali jsme se „přáteli“. Ale byl to v tomto případě pojem z trochu inflační emise toho slova, protože Arab nazve přítelem kdekoho, s kým se zná půl hodiny. Jestli jsem měl mezi tamními obyvateli přátele opravdové – nejsem si jist.

Oni mají trochu odlišnou představu o etických kategoriích, které my považujeme za základní, jako je čest, pravdomluvnost, dodržování slova. Arab vám s úsměvem lže, ale nepovažuje to za nic špatného. A když ho nachytáte „na švestkách“, zasměje se tomu a vůbec to nepovažuje za důvod, aby se nějak styděl. To je jen příklad z mnoha. Já neříkám, že jsou to špatní lidé, to rozhodně ne. Jsou jen jiní a Evropan těžko může mít k takovému člověku opravdovou důvěru, která je asi podmínkou opravdového přátelství. Člověk si chtě-nechtě udržuje jistý odstup.

Ale nakonec se ty lidi tam naučí mít i rád, i když by to na počátku nečekal. Měl jsem kolegy, kteří po celý několikaletý kontrakt Araby nenáviděli a těšili se domů. Pak se vrátili domů… a za půl roku byli zpět v Africe. Protože zjistili, že doma v Evropě neumějí žít. Že Arabové jsou sice trochu líní, trochu lžou, kdeco slíbí a sliby neplní, ale všechno tak nějak naivně, téměř mile. Zatímco doma jsou všichni zásadoví, dochvilní, pravdomluvní a solidní, ale jen jaksi hubou; ve skutečnosti jsou často zlí a mnohem podlejší.

 

Pokud jde o ten světonázor, nevím přesně, jak to tazatelka myslí. Muslimem jsem se rozhodně nestal. I když jsem tam s lidmi o náboženství hodně hovořil, studoval jsem Korán a snažil jsem se islám pochopit a najít na něm sympatické rysy. V Evropě se třeba málo ví, že rozdíl mezi islámem a křesťanstvím vůbec není v tom, že křesťan věří v Boha a muslim v Alláha. Jen málo lidí u nás ví, že ten Bůh je týž! Je to týž Hospodin, Bůh Abrahámův a Izákův, kterého křesťané znají ze Starého zákona. To jen bůh se arabsky řekne „láh“, s členem určitým tedy „Al-Láh“. Říkat proto, že muslimové věří v boha Alláha, což jsem se mimochodem dočetl v učebnici dějepisu jednoho ze svých dětí, je stejná pitomost, jako kdybychom tvrdili, že Němci věří v boha Gotta.

Podstatný rozdíl v obou náboženstvích je jinde. Pro křesťana je vyznání něco niterného, intimního, je to otázka víry, jeho vztahu k Bohu, do kterého nikomu nic není. Zda veřejně provádí náboženské úkony nebo ne, není podstatné. Hluboce věřící může být i člověk, který nikdy nebyl v kostele. V islámu je to naprosto naopak: Chceš být dobrým muslimem? Dodržuj náboženská nařízení, nejez vepřové, posti se o ramadánu, pětkrát denně padni na tvář směrem k Mekce… a co si přitom opravdu myslíš, je každému jedno. Islám je tedy náboženství svou podstatou tak trochu pokrytecké, a to je něco, co nám Evropanům připadá zvláštní a není nám to zrovna sympatické.

 

 

Pane doktore, ve kterých letech jste v Tunisku působil, a je v těchto zemích věnována pozornost v gynekologii i vlastní prevenci? Myslím preventivní prohlídky, mamografie, denzitometrie?

 

A.B.: V Tunisku jsem pracoval v letech 1992 – 1994. Tehdy se tam žádná prevence nedělala. Oni tedy měli krásné preventivní programy, to ano, třeba dispenzarizaci těhotných. Ale v reálu se to nedělalo. Měli důmyslné těhotenské průkazky, které pak měly sloužit jako jakási zdravotní knížka dítěte; já z nich byl nadšený a dodnes je mám schované. Ale ve skutečnosti je jen málokdo používal, a pokud ano, nikdy tam nebyl víc než jeden zápis. O tamní onkologické prevenci nic nevím, řekl bych, že to bylo podobné (ale mamografie a denzitometrie se tehdy nedělala ani u nás). Ale to bylo před dvaceti lety, dneska to je možná jinak. I když bych se divil.

Jediná prevence, která tam fungovala bezchybně, byla pravidelná vyšetření pracovnic místního nevěstince. Tomuto zařízení se tam říkalo eufemisticky „dům tolerance“ (maison de tolerance) a jako kněžky lásky tam sloužily rozložité ženy pokročile středního věku, jež přicházely dvakrát týdně na vyšetření. Když jsem se na ně podíval, zůstával mi rozum stát a nedovedl jsem si představit člověka, který by toto zařízení navštívil. Ale zřejmě takoví byli. Když na mne v ordinaci jedna z pracovnic vyzývavě pokřikovala, ať přijdu, že mi udělá slevu a že na tu noc nikdy nezapomenu, raději jsem se rychle vytratil.

 

 

Mimochodem nějaké povídání o muslimském světě by mě docela zajímalo. A taky to, jestli tam gynekolog řeší i jiné věci než porody – osvěta, neplodnost, různé obtíže, přechod…

 

Pokud jde o zdravotnickou osvětu, něco takového tam existovalo, všude visely nějaké plakáty, ale to bylo tak všechno. Lékař tam na něco takového neměl čas, řešil nemocné. Také ale často „nemocné“: Čekárna nemocniční ambulance se totiž denně černala ženami, které sice byly zcela zdravé, ale domáhaly se ošetření. Jakéhokoliv. Spektrum jejich potíží nebylo široké: buď měly „horečku“ (teplotu měly normální, ale ukazovaly, že mají „vnitřní horečku“), nebo měly bolesti a třetí skupina měla závratě. Nevím, proč přicházely, snad to byla příležitost veřejně realizovat veřejně svoji osobnost, pro muslimskou ženu ostatně dost vzácná.

Léčba byla stejně stereotypní, jako ty potíže: kdo měl „horečku“, dostal aspirin, kdo bolesti, tomu jsem napsal něco na bolest a která hlásila závratě, odešla s nějakými tabletkami se železem. A všechny se domáhaly i vyšetření a běda, když převládla moje lenost a já jsem je vyšetřovat nechtěl; to bylo v takových případech, kdy bylo na první pohled jasné, že pacientka je dokonale zdravá. To pak bylo veliké a rozzlobené brebentění a vyhazování rukou a nakonec jsem vždycky stejně kapituloval se slovy: „´Atlai ´ala t-táula!“ (česky „vylez si na ten stůl“).

Přechodové potíže jsem neřešil; ty jsou kupodivu dosti kulturně specifické a omezené na euroamerickou společnost. Naproti tomu neplodnost jsem řešil často, ta znamená pro arabskou ženu tragédii, protože schopnost rodit děti (syny) je hlavní komoditou, kterou nabízí.

 

Velké díky za zprostředkování tohoto prima rozhovoru. Doufám, že se dočkáme ještě nějakého dalšího pokračování, třeba o péči o ženy z Tuniska. Zajímalo by mě, zda i v Tunisku existuje tradice ženské obřízky nebo zda je to záležitost jiných většinou afrických zemí. Jaké má vůbec lékař možnosti takto postiženou ženu ošetřit.

 

V islámských zemích se dělá obřízka jen u mužů, u žen nikoliv. To je záležitost jiných kultur v subsaharské Africe. Já jsem v Tunisku nic takového neviděl, ani jsem o tom neslyšel.

 

Jo, a i kdyz na ultrazvuk jeste neprislo, tak jsem před par dny videla v práci neuveritelne obrazky z ultrazvuku – 3-D. Kolegyne je sest a pul mesice tehotna. To bylo jak normalni fotky, mrnous si cpe pesticku do pusinky, ma velky nos, ktery byl identifikovan, ze to ma po dedeckovi. Parada. Ale to dobre s sebou nese i spatne, zejmena, jak mi prijde, v rozvojovych zemich nebo v Cine. Kdyz muzou zjistit pohlavi mrnouse predem, tak ty holky jsou casto upotraceny. Tohle slovo jsem si prave vymyslela – podle vzoru ubezduseny…

 

Pokud jde o velký nos na 3D ultrazvuku, nedělal bych si s tím dědečkem moc iluze. Už nevím, kde jsem četl, že charakteristické rysy obličeje se formují až po třetím roce věku. Takže i ty výkřiky nad novorozencem typu „to je celý … (tatínek, dědeček, soused)“ představují čirou autosugesci. A co teprve nad plodem v děloze v 30. týdnu těhotenství!

Ultrazvukem se dá poznat pohlaví ve 12. týdnu, na konci 3. měsíce. Ale musíme mít opravdu hodně dobrý přístroj a i tak je potom to těhotenství co do přerušení jaksi „na hraně“. Ale když někdo v Číně nebo v jiných drsných zemích bez tradice humanistické úcty k životu bude chtít hubit děvčátka, bude je hubit klidně i jako novorozence. Nedělal bych si iluze. Řekl bych, že ultrazvuk je v tom nevinně.

 

A jeste bych se pana doktora chtela zeptat jak nahlizi na hormonalni „lecbu“ zen v prechodu. Asi to, ze jsem slovo lecba ozdobila uvozovkama, vyjadruje muj nazor na vec. Ale stejne by mne zajimal jeho nazor.

 

Hormonální léčba nepochybně a zcela suverénně odstraňuje tzv. výpadové jevy při nedostatku ženských pohlavních hormonů. Třeba návaly horka. Také brání osteoporóze. A má prakticky jediný závažný nežádoucí účinek: při dlouhodobém užívání (10 let a více) zvyšuje asi o třetinu riziko rakoviny prsu. Jako obvykle je něco za něco.

A nahlížím na ni tak, jako na jakoukoliv jinou léčbu: musí mít nějaký jasný přínos, který musí být vyšší než její rizika. Když žena po přechodu žádné potíže nemá, je nesmysl, aby brala hormony. Když potíže má a s hormony se cítí podstatně lépe, ať je bere. Samozřejmě za pravidelných mamografických kontrol. Když je hubená, kouří a vede sedavý způsob života, je ohrožená osteoporózou a pak je pro ni hormonální substituce přínosem. Když je to pětasedmdesátikilová mamka krev a mlíko, která chodí cvičit, je to z hlediska osteoporózy nesmysl. Všechno má svá pro a proti, všechno.

 

Ještě jednou bych chtěla dr. Bartákovi poděkovat za čas, který nad našimi otázkami strávil. Jsem moc ráda, že jsem ho kdysi naprostou náhodou potkala a stal se mým lékařem.Děkuji i Zvířetníkům za pěkné ohlasy.

První část rozhovoru najdete zde, druhou tady.

 

 

 

Aktualizováno: 18.10.2011 — 22:52

27 komentářů

PŘIDAT KOMENTÁŘ
  1. Také děkuji za velmi zajímavý rozhovor. Arabským světem a kulturou se zabývám, takže mě vždycky velmi zajímá názor lidí, kteří s ním mají bezprostřední zkušenost.

    Jen bych se ráda vyjádřila k několika myšlenkám, které padly. V žádném případě nechci pana doktora „opravovat“, spíše bych chtěla nabídnout pohled z trochu jiné stránky.

    1) K té pravdomluvnosti: Pro Araba (a platí to i pro jiné národy) je neodpustitelně nezdvořilé někoho přímo a nekompromisně odmítnout. Trochu zalhat neznamená proti tomu nic, počítá se s tím, že každý ví, že souhlas, vágní slib není závázný, že je jen projevem slušného chování.

    2) K té nevděčnosti recipientů pomoci: Představte si, že by to bylo naopak, že by naše země byla velmi chudá a jezdili by sem Číňané, Saúdové či někdo další z naprosto odlišného kulturního zázemí s rozvojovou pomocí. A my bychom se octli v pozici těch nevzdělaných chudáků, kteří potřebují pomoc. Ne jednou za pár let při stoleté vodě, ale soustavně. Je to jen můj osobní názor, ale nedivím se, že takový objekt pomoci se jí může cítit ponížený – protože tak se ukazuje jeho neschopnost postarat se o sebe a o vlastní rodinu. Jak má být vděčný za něco, co ho ponižuje? (A pak jsou tady samozřejmě tací, kdo si z bídy dělají řemeslo.)

    3) K rozdílu islámu a křesťanství: Nezapomeňte na to, že v našich zemích (a v ČR zvlášť) došlo k velké sekularizaci. Náboženství se natlačilo do ryze vnitřní sféry – za minulého režimu to jinak pořádně ani nešlo. A zůstalo tam. Přesto, tvrdit, že „Hluboce věřící může být i člověk, který nikdy nebyl v kostele.“ je přinejmenším zavádějící – takový člověk může být věřícím, ale ne křesťanem. V arabském světě je náboženství pořád ještě velmi významnou součástí kultury, takže se vyskytuje mnoho lidí, kteří jsou právě to – muslimové kulturou, ne vírou. Ale vyvozovat z toho, že islám je „svou podstatou trochu pokrytecký“ je projevem nepochopení. Mimochodem, i křesťané v arabských zemích – třeba Koptové v Egyptě – se ke své víře hlásí mnohem výrazněji než ti naši – v podstatě každý koptský křesťan má někde na těle vytetovaný kříž či třeba obrázek bohorodičky, často nosí výrazný kříž na krku – nazval byste ho kvůli tomu pokrytcem?

    4) K ženské obřízce: Jsem ráda, že to tady padlo: ženská obřízka není tradice patřící k islámu či k Arabům, pochází ze subsaharské Afriky. Z arabských zemí je výrazně rozšířena (zřejmě doputovala po proudu Nilu) jen v Egyptě a Súdánu.

    Ještě jednou díky za rozhovor.

    Erendis

    1. ad 2) pravda, vzpomínám na občasné blahosklonné poznámky, náznaky (po ´89 … i později), že civilizace, automatické pračky a splachovací záchody jsou už na dosah (punch)

  2. Pripojuju se s podekovanim za velmi zajimavy serial i odpovedi. Moc mne zaujala prvni odpoved ve vsech aspektech. velmi dobre receno.. (y)

  3. Ono nejde jen o Provázek. Jde o všechny kulturní stánky dotované magistrátem Brno. Prostě všichni mají dostat o 20% méně. Největší problém je s operou. Existuje nápad, že ji na 7 měsíců zavřou. Nikdo už po tak dlouhé přestávce nepostaví operu do původní kvality. To se buduje roky.

      1. Já vím, to je hrozné, naprosto. Dnes tu na to margo byla veliká demonstrace a sbor opery zpíval i http://www.youtube.com/watch?v=aexYVT2kZnk, snad to tomu našemu strojvůdci dojde (asi nedojde – na hokejisty a fotbalisty se poslední dobou přímo nebo zprostředkovaně (rekonstrukce Ronda) utratilo snad 300-500 mil Kč, dokonce možná víc, ale to prý je pro lidi, na hokej lidi chodí, do divadla ne). Děs běs.

  4. Tohle byl moc pěknej, zajímavej a poučnej seriálek. Panu doktorovi velký dík a Renato, tobě rovněž za nápad (y) .

    K tomu žití našince v arabským světě: onehdy jsem četla úvahu nějakýho futurologa (nemůžu to najít, jinak bych to sem fakt opsala) o tom, jak se zrychluje svět. Bohužel čísla si už nepamatuju ani řádově, to berte s rezervou, ale šlo zhruba o tohle: člověk v 19. století za svůj pracovní život podal určitý výkon. Před 30 lety už na tento výkon stačilo 10 let. Předpokládá se, že za dalších 10 let se to stihne za rok. Pomocí techniky, pomocí multitaskingu a vůbec lepšího využití pracovní doby, s podporou aktivního odpočinku v „paralelním čase“….
    Jde z toho na mne poněkud děs. A nevím, je to z mojí strany staromilství? Upřímně řečeno jsem si pokrok představovala jinak.

    1. To je moc zajímavé, Zano (inlove) . A taky moc ošklivé, ba přímo děsivé. Když se tak zamyslím, hodně podobné, ne-li horší, to asi bude i s informacemi, které člověk musí přijímat, aby vůbec mohl ve světě fungovat. 🙁
      Taky jsem si to takhle nepředstavovala. Hihi, někdy v šesté třídě nám vykládali, co budou mít lidi po roce 2000 volného času a jak budou všechno mít. Jojo, zlatý voči!

  5. Renatě i panu doktorovi moc děkuju za pěkný mini-seriál, škoda, že už je konec. Nemohlo by být ještě aspoň jedno pokračování, např. kulinárně zaměřené?
    Jinak, můj kolega se taky takhle přes Polytechnu upsal a strávil s přestávkami cca šest let v Alžíru, stejně jako hromada dalších kolegů ve věku 60+. Když občas něco povídá, je to hodně zajímavé, ale obávám se, že bych z něj nějaké psané vyprávění nevypáčila, škoda.
    A na závěr jedno OT pro děvčátka brněnská a okolní (a i zcela vzdálená, nicméně kulturně zaměřená) – nechtělo by se Vám podepsat jednu petici? Já normálně nikdy nic nepodepisuju, tohle je za celý můj život teprve druhá věc, ale když tak mrkněte na odkaz níž. Tady to totiž s kulturou jde „dolu vodou“, a to tak, že velmi, třeba tohle něčemu pomůže, nevím: http://petice.provazek.cz/
    Za sebe osobně děkuju moc předem!

  6. Renato, díky za dobrý nápad jako celek, a díky panu doktorovi za odpověď na můj dotaz. A prosím, nějaké perličky z mořeplavební části praxe (nemusí to být pouze příhody lékařské), by nebyly???

  7. Četla jsem už ráno, ale nemohla jsem přes den nic napsat.
    Takže se zpožděním děkuju Renátě (inlove) za skvělý nápad a skvěle vedený rozhovor s panem doktorem, kterému samozřejmě také děkuju. (f)
    Arabský svět mě zajímá, jsem vděčná za toto zasvědcené okénko. Moc by mě zajímalo, jestli jsou nějaké výrazné rozdíly v životě nejchudší, střední a nejbohatší vrstvy. Mám na mysli postoj k víře, k ženám, k euroatlantké civilizaci a podobně. Tedy vlastně jestli je nějaká vrstva, se kterou by se Evropan domluvil nejsnáze, která je mu mentálně nejblíž.
    Moc málo o tomto světě víme, ale vzhledem ke společenskému vývoji by asi bylo naopak dobré vědět co nejvíc.

  8. Vážený pane profesore, život je pořádná zátěž, co si budeme povídat. 😉 A jeden bádá a bádá a než se dobádá jsou tu další problémy.
    A milý vědče, nemůžete mi poradit? Mám poslední dny sem tam motolici a když ulehnu všechno se jen točí. Že by vysoký krevní tlak? Musím holt bádat jako vy ale sepisovat spisy nebudu, to ne. Na to nemám váš talent. Klobou dolů!

    1. No a tohle musí být důsledek mé motolice. To patří pod Piškůtkovo vyprávění, kam jsem také psala komentář. Jak se můj příspěvek dostal sem je naprosté mystérium. Nicméně se omlouvám.

  9. Milá Renato, díky tobě i panu doktorovi. (inlove) Všechna povídání byla velmi zajímavá a je v nich skryto témat na knížku 🙂 Navíc jsou tyto arabské země u nás opředeny řadou mýtů a nepochybuju, že některé z nich jsou nesmyslné, takže dozvědět se něco od člověka, který tam opravdu žil je velmi cenné. byl to skvělý nápad který skvěle vyšel (wave)

  10. Renato, tyto člověčiny byl opravdu skvělý nápad. Díky Tobě a panu doktorovi za nakouknutí do světa, který z pláže není vidět. (sun)

  11. MALÉ OT: PROSÍM, ZAMYSLETE SE, ZDA PŮJDETE NA MIKULÁŠSKÉ VENČENÍ A PIŠTE SVÉ PŘIHLÁŠKY. VÍCE INFO NA HADECH. PĚKNÝ DEN. 🙂

  12. Renáto, dík (nod) za zprostředkování zajímavých rozhovorů. Vyřiď dík i panu doktorovi (nod)

  13. O.T. Blíží se konec října a také uzávěrka aukce. Prosím tvůrce, kteří mi slíbili věcičky již dříve a nejsme v kontaktu, aby se ozvali. Pro váhavé střelce, kteří se dosud nepřihlásili, mám v záloze ještě asi dvě-tři volné položky. Letošní aukce bude mimořádně pestrá!

    1. Renato, mám za to, že se ozveš, až se ti to bude hodit. Jestli je to jinak, tak mi písni, ano? (blush)

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


Náš Zvířetník - DeDeník © 2014 VYTVOŘENÍ NOVÉHO UŽIVATELE - PŘIHLÁŠENÍ SE NA STRÁNKY - ADMIN